Disquiet – Scars Of Undying Grief

Disquiet – Scars Of Undying Grief

Eigen beheer, 2012

Disquiet bestaat al een jaar of tien, maar verder dan een drietal demo’s zijn de heren tot op heden nog niet gekomen. Het laatste wapenfeit, Hate Incarnate, dateert alweer uit 2008. Destijds werd de hoop uitgesproken snel een label en bassist te vinden zodat er wat live activiteiten konden worden ontplooid. Een bassist is in ieder geval gevonden in de persoon van Waldo Kloor. Het materiaal dat de band live kan brengen is getuige Scars Of Undying Grief ook niet misselijk. Dus dat moet goed komen.

Of het maken heeft met het feit dat de band al eventjes bestaat weet ik niet, maar Scars Of Undying Grief is in ieder geval qua artwork, geluid en consistentie professioneel te noemen. De moderne metal met melodieuze inslag klinkt als een klok. Het geluid is vet en met name de drums en gitaren klinken lekker helder. Muzikale invloeden van bands als DevilDriver (agressie) en Machine Head (riffs en melodie) zijn nadrukkelijk aanwezig maar storen niet. Er gebeurt binnen de nummers genoeg om de aandacht van de luisteraar niet te laten verslappen.

Er zijn weinig kritiekpuntjes aan te wijzen. De zang van Sean moet je aanstaan. Zijn schreeuwstem is weinig afwisselend. Slechts tijdens het afsluitende titelnummer komen cleane vocals aan bod. Het niveau van Scars Of Undying Grief is constant. Echte uitschieters zijn er niet, al bevallen Outcry en Do Not Obey mij het beste. Binnen die nummers is veel variatie aanwezig in ritme, riffs en melodie. Dan weer knallen, dan weer subtiel: erg aangenaam.

Het heeft even geduurd, maar de eerste full length van Disquiet is een feit. Een debuut om met recht trots op te zijn. Schandalig dat er nog geen label is dat de band onder zijn hoede heeft genomen. Dit doet echter niets af aan de geleverde kwaliteit door onze landgenoten. Dit soort muziek leent zich er bij uitstek voor om live te aanschouwen en vooral mee te maken. Gaat dat zien!

disquiet 200

1. La Camorra
  2. Killing Silence